Linia diagnostyczna o dmc do 3,5 tony – typ videoline
W skład linii diagnostycznej VIDEOline wchodzą następujące urządzenia:
- rolkowe stanowisko ( rolki hamulcowe ) do badania hamulców, typ BDE 2304
- płyta kontroli ustawienia kół jezdnych ( płyta zbieżności ), typ SSP 2500
- stanowisko kontroli amortyzatorów ( amortyzatory ) , typ FWT 2010E lub FWT 2010EG
Wyposażenie standardowe linii diagnostycznej VIDEOline obejmuje:
- zestaw komputerowy / PC WINDOWS / monitor LCD / urządzenia peryferyjne
- drukarkę
- pilot zdalnego sterowania
- szafę sterownicza
- wyłącznik główny
Istnieje możliwość zakupu urządzeń wchodzących w skład linii diagnostycznej w pojedynczych modułach. Stanowisko do badania amortyzatorów ( amortyzatory ) typ FWT 2010E lub FWT 2010EG lub rolkowe stanowisko do badania hamulców ( rolki hamulcowe ) typ BDE 2304 . W przyszłości istnieje możliwość rozbudowy o kolejne urządzenia do uzyskania całej linii diagnostycznej.
Urządzenie rolkowe typ BDE 2304 (kontrola hamulców) :
- zestaw dwóch kompletów rolek hamulcowych
- obudowa mechaniczna - w pełni ocynkowana i po zabudowie płaska, równa z podłożem
- kompletne okablowanie
- DMS - system pomiarowy tensometryczny
- silniki zabezpieczone przed wpływem wilgoci i wody
- blaszane pokrywy silników
- rolki pokryte tworzywem nieścieralnym-kruszywo kwarcytowe, które posiada bardzo dobrą przyczepność, a równocześnie nie niszczy w żaden sposób ogumienia, co ma miejsce przy stosowaniu metalowego (bolcowego) pokrycia rolek
- szafa sterująco-zasilająca
- centralna jednostka sterująca (PC/Windows), drukarka kolor, monitor LCD 17” zabudowana w oryginalnej szafie
- pilot bezprzewodowego sterowania
Płyta kontroli zbieżności kół jezdnych typ SSP 2500 o DMC do 3,5 tony
SSP 2500 - jest to płyta pozwalająca określić zbieżność (rozbieżność w mm/m). Teoretycznie wszystkie koła w czasie jazdy pojazdu powinny toczyć sie równolegle i prosto w kierunku (ustawienie na zero). Jednak statyczne ustawienie kół (zbieżność) w praktyce wykazuje nieznaczne odchylenie od zera (ze względu na elastyczność wielu elementów zawieszenia). Dlatego też przejazd przez płytę powoduje przesuniecie płyty w bok przez oponę. Im większa odchyłka od prawidłowo ustawionej zbieżności tym większa wartość odpychania płyt. Urządzenie to może również pracować samodzielnie z własnym wyświetlaczem
Stanowisko do kontroli amortyzatorów typ FWT 2010E
Urządzenie działa w oparciu o metodę EUSAMA, która polega na wymuszaniu drgań pionowych koła pojazdu w obszarze częstotliwości rezonansowej i rejestracji nacisku dynamicznego koła na podłoże. Miara stopnia tłumienia drgań/ skuteczności amortyzacji jest stosunek procentowy najmniejszego nacisku dynamicznego do nacisku statycznego koła. Metoda Eusama została opracowana w następstwie chęci udoskonalenia wcześniej stosowanej metody elementu amortyzującego. Metoda Eusama prowadzi do określenia stanu technicznego całego zawieszenia, tzn. ujmuje kontrolę głównego elementu - amortyzatora jak również wszystkich pozostałych elementów mających wpływ na proces tłumienia. Została ona opracowana z myślą o stosowaniu jej również na Stacjach Kontroli Pojazdów
Urządzenia składają sie z niezależnych zespołów:
- płyt pomiarowych
- szafy sterowniczej
Instalacja elektryczna urządzenia zabudowana jest w szafie sterowniczej, która podłączona jest zespołem płyt pomiarowych za pomocą wiązek przewodów poprowadzonych w specjalnym kanale. Urządzenie może być sterowane pilotem zdalnego sterowania lub z klawiatury komputera.
Wydruk wyników zawiera:
- nagłówek - nazwę producenta, nazwę urządzenia, nazwę i adres stacji kontroli pojazdów
- datę badania
- dane dotyczące pojazdu i właściciela
- wykres nacisku kół w N w funkcji czasu oraz wyniki pomiaru w %, różnicę procentową pomiędzy lewym i prawym kołem, ocenę wg skali oraz masę całkowitą pojazdu